نوع نگاه تحلیلگران بازار سرمایه به بازار و صنایع پیشرو

گزارش گفتگو با تحلیلگر ارشد بازار سرمایه

بازار بورس طی این ایام با مسائل و ابهاماتی روبروست که اندازه گیری آن برای اهالی بازار کار دشواریست در این شرایط ساده ترین کار پایین آوردن قیمت ها به میزانی است که بدترین سناریوها رو هم پوشش دهد.

به عنوان مثال بازار نمی تواند تحلیل دقیقی از وضعیت بازارهای جهانی و نرخ های کامودیتی ها داشته باشد برای همین پایین ترین نرخ ها را برای بسیاری از کامودیتی ها در نظر می گیرد مانند مس 7 هزار دلاری روی 2800 دلاری بیلت 480 دلاری اوره 400 دلاری و ... یا اینکه نمی داند که دولت تا کجا می تواند نرخ دلار نیما را کنترل کند و اجازه ندهد فاصله اش با نرخ دلار آزاد کم شود، برای همین با اینکه روند دلار آزاد را به سمت قیمت های بالاتر از نرخ فعلی میبینید ولی در تحلیل های خود نرخ دلار نیما را در محدوده پایین تر از 25 هزار تومان در نظر می گیرد.

کاهش سودآوری که قطعی برق به صنایع فلزی معدنی و سیمانی طی امسال زده خواهد شد با تقریب نسبتا خوبی با توجه به قطعی های پارسال قابل برآورد کردن است ولی در شروع این قطعی ها بازار دوست دارد فرض کند به عنوان مثال اگر پارسال در اثر این قطعی 400 هزار تن از تولید یک شرکت فولادی که توان تولید 3.8 میلیون تن را دارد کم شده، اما امسال ممکن هست این رقم مثلا 800 هزار تن باشد. در واقع دوست ندارد دست به قلم شود بیشتر دوست دارد پایین ترین حد ممکن را ببینید و در قیمت ها اثر بدهد.
به نوعی بازار کاهش تولید صنعتی مثل سیمان را می بیند اما افزایش قیمت و رقابتی که در اثر این کاهش تولید در بورس کالا میوفتد را نمیبنید.

یا در مساله گاز شرکت های پتروشیمی در واقع مشخص بود با توجه به اینکه سقف قیمت 5 هزار تومانی از نیمه دوم بهمن سال 1400 به تصویب دولت رسیده بود و قبل از آن شرکت ها گاز را با نرخ های بالاتر از 7 هزار تومان دریافت می کردن انتظار گزارش های مناسب برای فصل چهارم شرکت های پتروشیمی را نباید می داشتیم و قطعا گزارشات 3 ماهه اول امسال گزارش خیلی بهتری از زمستان خواهد بود
اما بازار فعلا این مورد را هم نمیخواهد ببینید

در مورد گروه های تورمی بازار هم همیشه این موضوع را تحلیل گران می دانند که در همه دولت ها، در ابتدای امر افزایش نرخ ها به نوعی است، که کفاف افزایش بهای تمام شده شرکت ها را نمی دهد و به مرور این مساله برطرف می شود و حاشیه سود شرکت ها می تواند افزایش پیدا کند.

این مسائل چیزهایی نیست که افراد متوجه آن نباشند اما به خاطر سنتیمنت بد دوست ندارند فعلا نگاه درست را در مورد این مواردی که بیان شد داشته باشند و این به نظر نگارنده هیچ ایرادی هم ندارد چرا که بازارها در زمان های سکون و اصلاح روند نیاز به عوامل و دلایلی دارند که بتوانند آن ها را بر روند شکل گرفته سوار کنند.

گذشت زمان و انباشت تحلیلی از جانب تحلیل گران در کنار گزارش دهی های مناسب شرکت ها، می تواند این ابهامات را برای عمده اهالی بازار حل کند که در این زمان هم هست که بازار نگاه منطقی را جایگزین نگاه انتزاعی خود می کند.

با توجه به جمیع موارد مطرح شده به نظر می رسد بازار در حال حاضر دوست دارد حرکتی رنجی را در بسیار از نماد ها و گروه ها داشته باشد تا پس از مشخص شدن بسیاری نکاتی که مطرح شد بتواند حرکت محکم تری را به سمت اعداد بالاتر بردارد.

در حال حاضر سهم ها و گروه هایی که امکان رشد سودآوری را طی گزارش های 3 ماهه خود دارند و از طرفی هم تقسیم سود مناسبی را طی مجمع پیش رو می توانند داشته باشند مورد توجه بازار قرار بگیرند.

به عنوان مثال گزارشات سه ماهه گروه پالایشی گزارشات مناسبی خواهد بود از طرفی هم برخی از نماد های این گروه تقسیم سود های بالای 50 درصدی را می توانند داشته باشند پس یکی از گروه های پیشرو بازار طی 2 ماه آینده می توانند باشند.

صنعت سیمان مانند سال گذشته با توجه به کمبود تولید در فصل تابستان می تواند نرخ های بهتری را در بورس کالا به خود ببینید از طرفی هم هلدینگ های این صنعت هنوز مجمع خود را برگزار نکردند که با این نگاه می توانند مناسب سرمایه گذاری باشند.

هلدینگ های پتروشیمی و فلزی معدنی که تا انتهای تیر ماه مجامع زیر مجموعه های خود را انجام می دهند در صورت خرید در قیمت های مناسب می توانند بازده نسبتا کم ریسکی را طی ماه های آینده به سهام داران خود بدهند.

از طرف دیگر برخی از گزینه های گروه غذایی و دارویی که حاشیه سود خود را با توجه به افزایش نرخ های اخیر توانسته اند حفظ کنند می توانند قابل بررسی باشند.

سهم های گروه پتروشیمی مانند گروه اوره ساز و همچنین پلیمری هایی که تقسیم سودهای بالایی طی مجمع پیش رو می توانند داشته باشند هم از گزینه های مناسب طی این ایام می تواند باشد.

با توجه به اینکه همیشه اقتصاد ایران با متغییر های زیادی مواجه بوده است بنابراین عمر این تحلیل هم با توجه مفروضات حال حاضر می باشد اگر بخواهیم یک بازه زمانی برای برقرار بودن این تحلیل ارائه کنیم می توانیم به بازه زمانی نیمه دوم خرداد تا نیمه دوم مرداد سال 1401 اشاره کنیم.